לקרוא מעבר לכותרות – מחקרים תזונתיים

שי דוידוביץ, 12.5.2011

 

בתקופה האחרונה מתפרסמות כתבות סותרות בנוגע למה שבריא לאכול. יתכן, שהסיבה לכך היא בין השאר לחץ של חברות מזון, תרופות, כימיקלים ואינטרסנטים נוספים, המשפיעים הן באמצעות בעלות ישירה על כלי התקשורת, והן באמצעות קניית שטחי פרסום, יחצנות, איום בתביעות, מומחים מטעם, הטבות לכתבים, ובדרכים נוספות. איך אפשר לדעת מה נכון? המתכון הוא – לחפור לעומק. קודם כל, לא להסתפק בכותרות - לקרוא גם את האותיות הקטנות. כי לעיתים, ההמלצות להגבלת הצריכה, למשל, הופכות בכותרות להמלצות לצריכה.

 

 

לדוגמה, בשבוע שעבר פורסמו בכלי התקשורת דיווחים על המלצות תזונתיות חדשות מאת האיגוד הקרדיולוגי. ב"ידיעות אחרונות" זעקו הכותרות: "קפה וביצים מזיקים ללב? קרדיולוגים טוענים אחרת... מנסים לשתות מעט קפה, להימנע מאלכוהול ולאכול כמה שפחות ביצים? דו"ח חדש מנפץ כמה מיתוסים ידועים על תזונה ומגלה שהמאכלים האלה דווקא יכולים לעזור לכם לשמור על הבריאות... אז מה לאכול?... אלכוהול. שתיית אלכוהול - כוס אחת ביום לנשים ושתי כוסות לגברים - יכולה להפחית את הסיכון למחלות לב. עדיף יינות אדומים, לבנים או בירות."

 

 

אולם קריאה בכתבה עצמה מעלה את ההיפך מכך:

 

לגבי קפה מתברר שההמלצה היא למעשה להגביל את הצריכה של קפה ל400 מ"ג ביום (200-300 מ"ג לנשים ו45 מ"ג לילדים);

 

מתברר שאת צריכת הביצים הוועדה ממליצה להגביל "עד חמש ביצים בשבוע. על אנשים הסובלים מסוכרת וממחלות לב או כבד להגביל את הצריכה לשלוש-ארבע ביצים בשבוע." בדוח עצמו הוועדה קבעה שצריכת עד 5 ביצים בשבוע בקרב בריאים מעלה את הסיכון לאירועי לב, אבל לא "באופן משמעותי" - בקרב חולים "הסיכון מאכילת ביצים עלול להיות מוגבר".

 

ובאשר לאלכוהול: "המומחים... אינם ממליצים להתחיל לשתות כדי להגן על הבריאות. אם בכל זאת שותים, כדאי לשתות עד כוס אחת ביום לנשים ושתיים לגברים." 

 

ההמלצה של הוועדה "לא לצרוך מעבר ל200 גרם ביום של דגים המכילים רמות גבוהות של כספית ו400 גרם ביום של דגים המכילים כספית ברמה נמוכה", והמלצות קשוחות עוד יותר לילדים ונשים בהיריון, נשמעים בעיתון "הארץ" (5.5.11 עמ' 7) כמו המלצה לצרוך את הכמות הנ"ל של דגים עתירי כספית, על מנת לשפר את הבריאות: "הוועדה ממליצה לצרוך גם שתיים-שלוש מנות דגי ים שמנים בשבוע... מומלץ לצרוך עד 200 גרם ביום של דגים עם רמות גבוהות של כספית... ועד 400 גרם ליום לדגים עם כספית ברמה נמוכה".

 

דוגמה נוספת היא ממחקר שפורסם בעיתונות לפני כחודשיים: "מחקר ישראלי: 3 כוסות קפה ביום מגינות מפני אירועי לב". למעשה, מה שמנהל המחקר אמר, לפי הכתבה: "לא הייתי מונע מחולי לב שתיית קפה במידה, כשלוש כוסות ביום."; הוא גם הבהיר שלמעשה לא נבדק קפה אלא רק הקפאין, ו"קפה מכיל לפעמים גם חלב, סוכר או סוכרזית, וחומרי טעם וצבע, אבל המחקר בדק את השפעת הקפאין בלבד"; וגם שנבדקה השפעה זמנית בלבד למספר שעות בלבד, ולא השפעה לטווח ארוך (כלומר כזו הרלוונטית להגנה מפני אירועי לב).

 

כמובן, הטעיות אלה נפוצות לא רק בתחום התזונה. לדוגמה, לפני מספר שנים פורסמו בהרחבה בכלי התקשורת הגדולים תוצאות מחקר האינטרפון בנושא השפעת הקרינה הסלולרית על התפתחות סרטן המוח. המחקר מצא עליה של 80% בסיכוי לגידולים סרטניים במוח בתוך 10 שנים בקרב אנשים המדברים בסלולרי (ושמדברים בממוצע רק פעם בשבוע - הממוצע בפועל הוא פי 10). כלי התקשורת פרסמו "הודעת הרגעה ל-2 מיליארד משתמשים: מחקר: 10 שנות שימוש בסלולרי לא גורמות לסרטן במוח" ("הארץ"). למעשה  לאחר מכן, בצעד נדיר ולאחר שפרסמנו את המקרה באינטרנט, פרסם עיתון הארץ הודעה שבה נכתב שהכתבה פורסמה כך עקב הטעיה מצד יחצנים. אולם שאר כלי התקשורת לא פרסמו התנצלות או הבהרה.

 

 

 

 

 

משנים און ליין, מקבוצת משנים, היא קבוצת תקשורת עצמאית התנדבותית של תושבים, פעילים ועיתונאים מנוסים, שהתגבשו במטרה ליצור כלי תקשורתי עצמאי, שמנותק משיקולים, השפעות ולחצים של אינטרסנטים פרטיים מסחריים או אחרים, על מנת להביא לידיעת הציבור מידע שאינו מפורסם בכלי תקשורת אחרים. אנו מזמינים אותך להצטרף לצוות הכתבים, ולשלוח לנו מידע, כתבות ומאמרים שנראה בעיניך חשוב שיובאו לידיעת הציבור.